Sunday, March 13, 2011

My 1st Day with Double X

Lama juga rasanya tak update blog nih..bukan setakat bersawang, tah2 reput luruh bagai...kesian..sampai lupa dah password...hahah

ekceli,
aku nak mula semula rutin diet aku selepas bertahun biarkan dalaman badan berlumut, berkarat dengan segala neka racun.

ada 1 hari tu, aku lepak2 dgn geng kat kedai mkn, aku nampak sorang sister nih ada perubahan pd dia, makin susut badan tapi muka x cengkung pun. aku tgk dia punya makan pon tak control, banyak semacam jer. aku mmg jenis x malu, terus tnya je la.

yg aku tau, akak nih slalu mkn mcm2 produk dari dulu lagi. tapi tak la plak nampak kesan mcm skrg nih. kali ni dia kata amik produk AMWAY. dia amik Double X dgn beberapa vitamin tambahan lagik.

bila tnya harga, bole tahan. lebih ok dari harga Beauty Umaira yg tak serasi dgn aku. dah la supplement utk 21 hari je. lagi ok dari produk USANA yg aku beli dua set smpai dekat RM1,o0o. uih.tahan sebulan lebih je plak tu..aku blom smpai tahap sekaya tu lagi, tapi mcmana la aku bole terkena ari tu.

Double X dgn Vitamin C+ dgn Calcium Magnesium, aku dpt dgn harga diskaun. Cuma RM250 dan bole bertahan 2 bulan.

Berbaloi la kalo nak pk umur aku ni. kalau ikut kelahiran mmg la baru 31thn. tapi kalo ikut penjagaan badan, sistem pertahanan aku serupa mcm org umur dekat 60thn!!! mana la aku tau sampai camtu dlm badan aku. selama nih main belasah jer.

beberapa hari lepas, aku terkejut dgn berat badan aku sdri..89.5kg?!!mmg tak pernah jangka dpt berat mcm tu. ni la paling berat penah aku capai. ditambah dgn selalu pedih ulu hati, aku pk dah sampai masa aku kena faham keperluan badan aku sdri. bukan keperluan tekak!

hokey, hari2 terawal aku amik set supplement tu,
8 Mac 2011 - [lupa check]
9 Mac 2011 - 89.5kg
10 Mac 2011 - 88.7kg
11 Mac 2011 - 88.2kg
12 Mac 2011 - 87.6kg
13 Mac 2011 - 87.2kg.

sampai hari ni, Alhamdulillah ada penurunan. aku bukan apa, terkejut sampai rasa nak kena serangan jantung dah. nape la tggi sgt naik berat nih..
aku mmg x jaga pemakanan, waktu makan pon x teratur. minum air masak?jarang sekali. air manis je slalu.

hari 1st tu seingat aku, mkn nasi lemak. pastu mlm mkn roti telur [roti sandwish celup telur ye]. tu je.
hari kedua aku makan nasi berlauk masa tgh hari, tapi mlm ada silap la, aku bantai sushi byk giler..maklum la, dah dkt 4thn x mkn.
hari ketiga makan nasi berlauk masa tgh hari n mkn megi masa malam. hari keempat, aku mkn yee mee kungfu n petang mkn kfc dinner plate yer. hahahaha..kejam!
hari kelima tghari aku mkn nasi dgn smbal telur..mlm pkl 8 mkn menu sama...sbb sdri yg masak, kan..hikhikhik...
hari keenam ni, aku x plan lagik mkn apa, sbb nih still pagi..kehkehkeh..

kalau ikutkan, xde pantang pon kan..hari2 minum air coklat...kopi segera...sesekali air halia.

tanda2 slepas aku amik supplement nih, aku kerap buang air kecil...akak tu ckp kerap buang air besar, tapi aku lak kerap buang air kecil..kerap gak buang angin [sendawa/kentut]...mula2 rasa mcm padat je perut, kembung mcm belon. tapi beberapa hari lepas tu, badan rasa ringan. aku suka buang air kecil, lawas! mungkin badan aku nih gemuk air n gemuk angin. sebab kadar buang air besar mcm biasa, paling byk pon 2x je sehari. Alhamdulillah, aku dah mula dpt momentum kehendak tubuh badan aku.

pasni aku nak update berat bdn aku setiap hari dgn menu yg aku amik. biar la aku nampak mcm umur aku yg sebenar..bukan lebih tua dari ni..amiin.

ops, aku ada order 1 lg supplement anti oksidan dari akak tu. still produk AMWAY la kan, di samping aku amik OMEGA dari USANA. nak tgk nti perkembangan mcmana. harapnya back to normal la kan...

lupa nak ckp, Double X nih set 3 supplement yg sbenarnya dah lengkap utk keperluan tubuh. setiap tu cuma amik sebiji sehari je. Vitamin C+ plak syaratnya amik sebiji 4x sehari, Calcium Magnesium amik sebiji 3x sehari. tapi kan, aku nih jenis kejap2 igt, kejap2 lupa...jumlah amik slalu kurang dari sepatutnya..hehehe...cuma Double X je konsisten..tu pon masa pengambilan x tetap..tapi alhamdulillah, keadaan semakin ok..pedih ulu hati pon xde.

No comments: